Eesti Keskkonnahariduse Ühingu Suveakadeemia toimus 6.–7. augustil Olustveres, Viljandimaal.
Tänavu oli suveakadeemia kandev teema “Mina keskkonnahoidlike väärtuste kandjana”, mis ühendas programmi erinevaid osi ning pani osalejaid teemale mõtlema õiguse, suhtlemise ja jutuvestmise ning ka hariduslike meetodite vaatenurgast.
Kahe päeva jooksul tutvuti laste keskkonna- ja kliimaõigustega, noorte keskkonnaaktivismi võimaluste ja väljakutsetega, lugude vestmise võludega, lisaks mängiti liblikate bingot ning maastikumängu ja oli võimalus osaleda mitmes põnevas töötoas.
Osalejaid oli Eesti eri nurkadest. Nende seas oli nii keskkonnahariduse spetsialiste, Rohelise Kooli programmi huvilisi ja liikmeid, kui ka muuseumitöötajaid, keskkonna- ja looduskaitseühenduste liikmeid ja mitmeid teisi huvilisi. Erinevad taustad, ent igaüks on oma valdkonna keskkonnahoidliku mõtteviisi edasikandja ja keskkonnaväärtuste hoidja.
Suveakadeemia esimesel päeval tegi
Keskkonnaõiguse Keskus ülevaate laste kliima- ja keskkonnaõigustest, kliimaärevusest ning suunistest kaasata noori rohkem otsustusprotsessidesse. Täiendusi ning enda kogemust kohtuvaidluses õlitehase kompleksloa andmise vastu jagas Fridays for Future Eesti 16-aastane aktivist Elo-Lee Maran.
Päeva teises pooles prooviti läbi erinevaid jutuvestmise meetodeid koos jutuvestja, muusik ja antopooog Polina Tšerkassovaga, kes tõi fookusesse suulise loo edasiandmise mõju, põimides seda ka visualiseerimise võluga. Õhtul said kõik soovijad ennast panna proovile Kohila Keskkonnahariduse Keskuse liblikabingos, õppida uusi liblikalisi ning teha tutvust ka Kohila liblikakollektsiooniga.
Teisel päeval tegi Nõmme Huvikooli õpetaja Evelin Laanest maastikumängu, milles osalejad said nuputada kohalike taimede ja loodusobjektidega seotuid ülesandeid; avastada uut enda, meeskonnaliikmete ja keskkonna kohta ning nautida Olustvere Mõisapargi loodust.
Seejärel jagunesid osalejad töötubadesse:
- Ökoloogiline kirjaoskus kunstide kaudu – võimalused ja kogemused kunstiõpetuses: Evelyn Grzinich,TÜ
- Kliimamuutuste mõistmisest tegudeni: Anete Altrov, Eesti Loodusmuuseum
- Liigikaitse õpetamine noortele: metoodilisi nippe: Kristiina Taits ja Heiko Kruusi, Tallinna Loomaaed
- Õppeprogrammi kirjelduse hindamine ja kvaliteedikriteeriumid: Maarika Männil, EKHÜ
Osalejate mõtteid suveakadeemiast:
“Lugude jutustamist ei saa alahinnata. Loodus on lugu.”
“Võtan kaasa laste õiguste üle mõtisklemise ja sellega tegelemise.”
“Minu jaoks jäi kõige rohkem kõlama see, et keskkonnakaitse ei ole poliitiline valik, vaid juriidiline kohustus.”
“Sain ideid, mida kasutada lastega keskkonnahariduse huvi tekitamisel ja suunamisel.”
“*Toredad vestlused *Võrgustik”
Aitäh kõikidele korraldajatele, osavõtjatele ning suveakadeemia toetajatele!
Suveakadeemia toimumist toetas KIK ja laste keskkonna- ja kliimaalaste õiguste koolitust ja kogemuslugu toetas Euroopa Liidu (EACEA) rahastatud projekt „Environment, Rights, Children“ (ENRICH).
6. august
10.30 – Saabumine ja tervitusamps
11.00 – Sissejuhatus ja tutvumine
11.30 – Laste keskkonna- ja kliimaalased õigused I osa. Marilin Palts, KÕK
13.00 – Lõuna
13.45 – Laste keskkonna- ja kliimaalased õigused II osa. Marilin Palts, KÕK
14.30 – Keskkonnaõiguse kogemuslugu ja arutelu aktivismi vormidest. Elo Lee Maran, FFF Eesti ja Maria Ivanova, EKHÜ
15.30 – Energiapaus
16.00 – Kuidas luua lugusid ja vestelda väärtustest. Polina Tšerkassova
18.30 – Õhtusöök
20.00 – Õhtune tegevus: Eesti liblikate bingo. Irene Volk, Kohila Keskkonnahariduse Keskus
7. august
9.00 – Hommikusöök
10.00 – Mõtteid äratav maastikumäng Olustvere pargis. Evelin Laanest
10.30 – Paralleelsed töötoad (vt kirjeldused allpool)
11.30 – Paus
11.45 – Gruppide vahetus
12.45 – Kokkuvõtted ja visioneerimine
13.15 – Lõuna ja Suveakadeemia lõpp
Töötubade kirjeldused:
Keskkonnaõiguse Keskuse koolitus laste keskkonna- ja kliimaalaste õiguste kohta. Marilin Palts, Keskkonnaõiguse Keskus
Koolituse sisu hõlmab õiguslikku lähenemist keskkonna- ja kliimaalastele õigustele, kus keskkonnahariduse andjatele tutvustatakse olulisi teemasid seoses laste õigustega keskkonna ja kliimamuutuste kontekstis. Koolituse eesmärk on toetada osalejate teadmisi laste õigustest keskkonnavaldkonnas ja anda ülevaade rahvusvahelistest konventsioonidest ja õigusaktidest, mis kaitsevad laste huve keskkonnaküsimustes.
Koolituse teises pooles jagab oma kogemust aktivist noorte keskkonnakaitseliikumisest Elo Lee Maran noorte keskkonnakaitseliikumisest Fridays for Future Eesti, kes räägib sellest, kuidas on seista noorena kaasaegsetes keskkonnakriisides enda õiguste ja tuleviku eest. Toimub ühine arutelu keskkonna- ja kliima aktivismi vormidest ja sellest kuidas saame noori toetada.
Kuidas luua lugusid ja vestelda väärtustest. Polina Tšerkassova
Jutustamine ja kuulamine, kogemuste jagamine on koos olemise viis, mis jõudis meieni aegade algusest. Lugude kuulamine ja rääkimine on meie kõigi sünniõigus, tänu millele võib saavutada parema ühenduse iseenda sisemise tarkuse, teise inimese elukogemuste ja kogu inimkonna jagatud humaansusega. Meid seovad ka jagatud mured ja väljakutsed, millest üks tähtsamatest on ökoloogiline kriis. Jutuvestmine on kõigile kättesaadav kogukondlik praktika ja võti üksteisemõistmiseks ja koos parema keskkonna nimel tegutsemiseks.
Töötuba viib läbi antropoloogi haridusega jutuvestja, muusik ja õppejõud Polina Tšerkassova, kes on avaldanud kuus jutuvestmise audioraamatut.
7. augusti hommikupooliku töötoad:
1. Õppeprogrammi kirjelduse hindamine ja kvaliteedikriteeriumid (1 tund). Maarika Männil
Töötame läbi õppeprogrammi kirjelduse hindamisel aluseks olevad kvaliteedikriteeriumid ja arutleme, kuidas neid oma kirjelduses arusaadavalt väljendada. Osalejad võivad näidiseks võtta kaasa oma kirjelduse, mida omaniku loal koos analüüsime.
2. Ökoloogiline kirjaoskus kunstide kaudu – võimalused ja kogemused kunstiõpetuses (1 tund). Evelyn Grzinich, Tartu Ülikool
Töötoas uurime, kuidas visuaalkunstid saavad toetada ökoloogilise kirjaoskuse kujunemist, süsteemset mõtlemist ja tundlikku loodussuhet. Arutleme koos osalejatega kunsti rolli üle loodushariduses ning katsetame mõningaid magistritöö raames välja töötatud ideid, mille toimivuse kohta ootame ka tagasisidet. Töötoa fookuses on ühine mõttevahetus ja kogemuste jagamine – tule kaasa mõtlema, arutama ja looma!
3. Kliimamuutuste mõistmisest tegudeni (2 tundi). Anete Altrov, Eesti Loodusmuuseum
Tutvustame Loodusmuuseumi kliimateemalist töötuba, mis on mõeldud eelkõige põhikooli vanemale astmele, gümnasistidele ja täiskasvanutele. Töötoas teeme tutvust kliimamuutuste keerukusega, õppides tundma erinevaid põhjus-tagajärg seoseid. Programm on üles ehitatud Climate Fresk kaartidele, mis on koostatud praeguse parima teadusliku teadmise IPCC raportite põhjal.4. Liigikaitse õpetamine noortele: metoodilisi nippe (1 tund). Kristiina Taits ja Heiko Kruusi, Tallinna Loomaaed
Töötoas tutvustame Tallinna Loomaaias väljatöötatud „Liigikaitse“ õppeprogrammi gümnaasiumile. Mängime lauamängu „Pantri jälgedes“ ja teeme tutvust M&M geneetikaga.