Millal ja kuidas toimub järgmine kvaliteedihindamise voor, anname teada aprillis 2025.
Viimane keskkonnahariduslike õppeprogrammide hindamine toimus sügisel 2024, kui aasta lõpuks väljastati 37 uut murakamärgist. Nüüd on registris kokku 837 kvaliteetset kirjeldust 66 erinevalt keskuselt.
Hindamise aluseks on kirjelduse vastavus ajakohastatud
keskkonnaharidusliku õppeprogrammi kirjelduse kvaliteedi kriteeriumitega. Kriteeriumite ajakohastamine
toimus juulis 2024 seoses juhendaja pädevusmudeli valmimisega. Tehtud on
peamiselt täpsustusi, mitte põhimõttelisi muudatusi.
Murakamärgis kinnitab, et õppeprogramm on kirjelduse põhjal igati läbi mõeldud ja toetab formaalharidust uue riikliku õppekava alusel. See on oluline teave nii õpetajale kui ka KIK-ile rahastamisotsuse tegemiseks.
Kirjeldustes vajab enim tähelepanu õppeprogrammi eesmärkide kooskõla loomine. Eesmärkidena moodustavad kompleksi õpitulemused (oluline on nii sisu kui hulga vastavus vanuserühmale ning õppeprogrammi ajaraamile) ja seosed uue riikliku õppekava ning jätkusuutliku arengu põhimõtetega. Uues õppekavas on õpitulemused (alates lk 7) lahti seotud teemadest ja esitatud üldistatumalt, vanuserühmade kaupa. See võimaldab üksiku õpitulemuse saavutamist mitme teema juures, mida saab väga hästi rakendada keskkonnahariduslikes aktiivõppeprogrammides. Uues RÕKis pole enam õpitulemustega koos esitatud õppesisu ja põhimõisteid. Need on esitatud eraldi HTM kodulehel, klasside kaupa õppekava materjalides. Abiks on ka järgnevad lisamaterjalid:
- Õppeprogrammi kirjelduse kvaliteedi hindamise kriteeriumid
- Õppeprogrammi ülesehituse ja hindamiskriteeriumite seosed
- Portaali keskkonnaharidus.ee õppeprogrammi sisestamise vormi abitekstid
Mõned tähelepanekud kvaliteetse kirjelduse loomiseks:
1. SIHTRÜHM
Kvaliteetse õppeprogrammi kirjelduse sihtrühmaks on ainult üks kooliaste (varem oli kuni kaks kooliastet).
2. ÕPITULEMUSED
Seatud õpitulemused
(teadmised, oskused ja hoiakud) on kooskõlas uue riikliku
õppekava eakohaste õpitulemustega ja seosed on loodud jätkusuutliku arengu
põhimõtetega. Õpitulemuste planeerimisel arvestada õpilaste vanuse,
õppeprogrammi pikkuse, valitud teema ja kasutatava metoodikaga. Oluline, et
õpitulemused oleksid realistlikud, neid ei tohiks olla liiga palju. Iga
teemalõik ja tegevus, nende mõtestamine vajavad piisavat aega. Kiirustamine ei
toeta õppimist.
3. TEGEVUSED JA METOODIKA
Tegevuste ja metoodika kaudu näidatakse, kuidas eesmärgistatud õpitulemusteni jõutakse. Tegevused ja metoodika kirjutatakse sisuteemade ja ajakavaga portaali lahtrisse Õppeprogrammi käik ja ajakava. Oluline on rakendada aktiivõpet, loetleda kasutatavad vahendid ja nende arv, arvestada kõiges sihtrühma vanusega, sh planeeritud ajaga.
UUS! Programmi
sisu ja tegevused sisaldavad looduskontakti, mis on programmi osana kirjas, et
kujundada osalejate positiivset suhtumist loodusesse. Seda saab teha inimese ja
looduskeskkonna seoste käsitlemise kaudu, kui osaleja õpib end seostama
loodusega. Seose mõistmine on aluseks keskkonnahoidliku käitumise kujunemisele.
4. AJAKAVA
Ajakava
peab olema realistlik, kus on arvestatud õpilaste vanuse, seatud eesmärkide ja
metoodikaga. Aega tuleb planeerida ka tegevuste üleminekuks, aruteludeks seoste
loomisel sh käsitletava teema ja kestliku arengu põhimõtetega. Aega tuleb
planeerida ka osalejate looduskontakti
loomiseks, et mõtestada ja mõista enda seotust loodusega, olles ise selle suure
süsteemi osa. Kokkuvõtvalt: programmi ajakasutus peab olema otstarbekas, võimaldama
sihtrühmal õppida (õpitu kohta küsimusi küsida, ise vastuseid pakkuda -
arutleda ja mõtestada).
5. SEOSED RIIKLIKU ÕPPEKAVAGA
Eakohane temaatika on
seostatud riikliku õppekavaga, sest muutunud tingimustes
rahastab riik vaid kvaliteedimärgisega õppeprogrammides osalemist. Riiklikust
õppekavast saab juhendaja õppeprogrammi kavandamiseks teada:
- mida sihtrühm antud teema kohta formaalhariduses õpib. Siin on oluline ainekavast leida soovitud õpitulemused, kuhu sihtrühm kooliastme lõpuks peab jõudma. Leidke teemad ja märksõnad, mida oma programmi õppetegevusega saate toetada. Kasutage selleks hetkel kehtivaid õppekavasid: koolieelse lasteasutuse riiklik õppekava, põhikooli RÕK, gümnaasiumi RÕK.
- võimalused seoste loomiseks jätkusuutliku arengu põhimõtetega: kuidas käsitlete oma teemat seostatult looduse, kultuuri, sotsiaalse valdkonna ja majandusega. Seosed käsitletava teema ja kestliku arengu põhimõtetega võiksid olla kirjas nii õpitulemustes (programmi eesmärkides) kui ka tegevuste kirjelduses (kuidas selleni jõutakse);
-
milliseid üldpädevusi
(lasteaial oskusi) saate oma programmis valitud tegevustega arendada, leiate
riiklike õppekavade üldosast. Üldpädevustest
märkige oma programmi kirjeldusse vaid need, mille arendamist programmi
tegevustik tugevalt toetab (see peaks selguma ka õppeprogrammi käigu
kirjapanekust, kasutatavast metoodikast jms);
- milliseid põhikooli ja gümnaasiumi õppekava läbivaid teemasid oma programmiga toetada, vt PRÕK Lisa 14 ja GRÕK Lisa 16.
- märkige keskkonnahariduse portaalis õppeprogrammi otsi- ehk märksõnadeks vaid programmi peamist sisu/eesmärke sisaldavad mõisted. Pole vaja lisada kõiki märksõnu, mida õppimisel kasutatakse;
- kirjutage, millal lepitakse grupiga kokku ühised käitumisreeglid;
- õppeprogrammi tulemuslikkus sõltub ka koostööst õpetajaga. Õpetaja peab olema teadlik enda rollist nii programmi ettevalmistamisel, läbiviimisel ja peale õppeprogrammi toimumist. Esitage kirjelduses programmi pakkuja ootused saatvale õpetajale tema rolli ja panuse osas enne õppeprogrammile tulemist, selle ajal ja peale õppeprogrammi toimumist;
- kirjutage lahti koostöö keskuse ja lasteaia/kooliga enne programmi toimumist: nt kas toimub programmi eesmärkide ja tegevuskava täpsustamine/kooskõlastamine, õpilaste eelhäälestus enne programmile tulekut jms. Kirjutage, millal ja kuidas küsitakse programmil osalenud õpetajalt tagasisidet kogu õppeprogrammi kvaliteedi kohta.
NB! Juba hinnatud õppeprogrammi kirjeldust võib kehtiva murakamärgise perioodil parendada/muuta kuni 30% ulatuses, kui õppeprogrammi nimi ja peamised õpitulemused jäävad samaks. Parendada võib näiteks metoodikat, seoseid säästva arengu põhimõtetega jms. Kui tekib vajadus muuta murakamärgisega õppeprogrammi kirjelduse pealkirja või peamisi õpitulemusi, mis muudavad õppeprogrammi sisu oluliselt (üle 30%), siis palun võtke enne muudatuste avaldamist ühendust oppeprogrammid@gmail.com, et saaksime vastavad muudatused ka andmebaasi sisse viia.
Kvaliteedihindamises osalemiseks saada e-kiri hindamise ajavahemikul aadressil oppeprogrammid@gmail.com, milles palume märkida:
- keskuse nimetus;
- kontaktisiku nimi ja kontaktid (e-mail, mobiilinumber);
- programmide pealkirjade loetelu koos vastavate linkidega portaalist https://keskkonnaharidus.ee/et. Jälgi, et kõik kirjelduse täitmise väljad oleksid täidetud ja kirjeldus kvaliteedihindamiseks ettevalmistatud.
Iga keskuse kontaktisikule saadame kirjaliku teate kirjelduste vastuvõtmisest.
Lisainfo: Maarika Männil, oppeprogrammid@gmail.com, 5381 7093