Oled
oodatud koolitusele “Kvaliteetne
keskkonnaharidus”, mis toimub üle-Eesti kuni 25. märtsini 2025.
Millal ja kuidas toimub järgmine kvaliteedihindamise voor, anname teada aprillis 2025.
Eelinfo! 01.09.2025 aeguvad viis aastat tagasi esimestele
õppeprogrammi kirjeldustele välja antud murakamärgised, kokku 346.
Kevadel 2025 esitavad keskkonnahariduskeskused ise KIKile õppeprogrammide
rahastustaotluse. Rahastust võib küsida ainult murakamärgistega programmidele,
ka neile, mille murakamärgis aegub 01.09.2025. See tähendab, et 2025/2026
õppeaastal võivad keskused pakkuda ka 01.09.2025 aeguva märgisega
õppeprogramme. KUID programmi pakkujal on kohustus aeguva märgisega programmi
kirjeldust portaalis uuendada hiljemalt 31. detsembriks 2025 ja seda ka
deklareerida aadressil oppeprogrammid@gmail.com. Samuti tuleb teada anda, kui aeguva murakamärgisega
programmi kirjelduse uuendamisest ja edasisest pakkumisest loobutakse. Nii
hoiame andmebaasides info ajakohase ja väldime segadust.
Uus! Nüüd on võimalik keskkonnahariduse portaalis oma õppeprogrammi kirjelduse juures murakamärgise infot täpsustada. Nimelt saab nüüd lisada portaalis murakamärgise juurde selle numbri ja kehtivuse tähtaja. Seda saab teha vaid õppeprogrammi sisestaja oma keskuse alamlehelt. See on aga oluline info nii programmi pakkujale kui ka tellijale, siis palume vastava info oma murakamärgiste juurde lisada.
Viimane keskkonnahariduslike õppeprogrammide hindamine toimus sügisel 2024, kui aasta lõpuks anti välja 37 uut murakamärgist. Nüüd on registris kokku 837 kvaliteetset kirjeldust 66 erinevalt keskuselt.
Murakamärgis kinnitab, et õppeprogramm on kirjelduse põhjal igati läbi mõeldud ja toetab formaalharidust uue riikliku õppekava alusel. See on oluline teave nii õpetajale kui ka KIK-ile rahastamisotsuse tegemiseks.
Mõned tähelepanekud kvaliteetse kirjelduse loomiseks:
1. SIHTRÜHM
Kvaliteetse õppeprogrammi kirjelduse sihtrühmaks on ainult üks kooliaste (varem oli kuni kaks kooliastet).
2. ÕPITULEMUSED
Programmi õpitulemused on teadmised, oskused ja
hoiakud, mida programmi tegevustega saavutatakse. Kuid need õpitulemused peavad
toetama mõne uues riiklikus õppekavas sihtrühmale seatud õpitulemuse
saavutamist.
Õpitulemuste planeerimisel arvestada õpilaste vanuse, õppeprogrammi pikkuse,
valitud teema ja kasutatava metoodikaga. Oluline, et õpitulemused oleksid
realistlikud, neid ei tohiks olla liiga palju. Iga teemalõik ja
tegevus, nende mõtestamine vajavad piisavat aega. Kiirustamine ei toeta
õppimist.
Õpitulemuse kirjapanemisel arvesta, et tulemuse olemasolu ja/või saavutatuse
taset peab olema võimalik õppijal tõendada ja hindajatel hinnata
3. ÕPPEPROGRAMMI TEGEVUSED
KOOS AJAKAVAGA
Teemavaliku ja tegevuste kaudu näidatakse, kuidas kirja pandud õpitulemusteni jõutakse. Siin oodatakse, et toimumise järjekorras esitatakse käsitletavad teemad ja iga teema käsitlemise viis ehk meetod(id) koos ajakavaga. Oluline on, et õpilane on õpiprotsessis aktiivne – ta mõtleb, tegutseb, seostab, saab õpitu kohta küsimusi küsida, ise vastuseid pakkuda, saab teistega koos arutleda ja mõtestada. Ülesanded on pingutust pakkuvad ja nende lahendamiseks on piisavalt aega ja vahendeid (igaüks saab kogemuse).
UUS! Programmi sisu ja tegevused peaksid sisaldama looduskontakti, mis on programmi osana kirjas, et kujundada osalejate positiivset suhtumist loodusesse. Selle seose mõistmine on aluseks keskkonnahoidliku käitumise kujunemisele.
4. AJAKAVA
Ajakava peab olema realistlik, kus on arvestatud
õpilaste vanuse, seatud eesmärkide ja metoodikaga. Aega tuleb planeerida ka
tegevuste üleminekuks, aruteludeks seoste loomisel sh käsitletava teema ja
kestliku arengu põhimõtetega. Aega tuleb planeerida ka osalejate looduskontakti
loomiseks, et mõtestada ja mõista enda seotust loodusega, olles ise selle suure
süsteemi osa. Kokkuvõtvalt: programmi ajakasutus peab olema otstarbekas, võimaldama
sihtrühmal tõhusalt õppida.
5. SEOSED RIIKLIKU ÕPPEKAVAGA
1) milliste
riikliku õppekava õpitulemuste saavutamist toetab tema õppeprogramm? Vaata
nt PRÕK Lisa 4 Ainevaldkond „Loodusained”. Uue õppekava ühe
õpitulemuse saavutamist saab toetada mitme teemaga ehk uues õppekavas on
õpitulemused lahti seotud teemadest.
Vali ja kirjuta need toetatavad õpitulemused riiklikust õppekavast välja
koos sealse numeratsiooniga. Nt II kooliastme loodusõpetuse ainekavast: 15)
selgitab keskkonnatingimuste mõju elusorganismidele …
2) Vali 1-3 üldpädevust, mille arendamist programmi tegevustik kõige
enam toetab.
Üldpädevused on PRÕK 2. peatüki üldosas § 4.Pädevused. Riiklikus õppekavas eristatakse
üldpädevusi, valdkonnapädevusi ja kooliastmetes taotletavaid pädevusi.
3) Vali läbivad teemad, mille sisu on seostatud programmi temaatikaga. Need seosed aitavad õpilasel näha „suuremat pilti“ käsitletud teema kaudu. Õppekava läbivad teemad on PRÕK Lisa 14. Lisa ühe lausega, kuidas õppeprogramm läbivat teemat toetab. Igas keskkonnahariduslikus õppeprogrammis on vaja seosed luua jätkusuutliku arengu põhimõtetega.
4) on märgitud õppeainete lõiming, kui see kajastub programmi tegevustes.
Uues RÕKis pole enam õppeainete õpitulemustega koos õppesisu ja põhimõisteid. Need on esitatud eraldi HTM kodulehel: õppeprotsesside kirjeldused 2023.Veel tähelepanekuid, mida arvestada kirjelduse sisestamisel keskkonnahariduse portaali:
- märkige keskkonnahariduse portaalis õppeprogrammi otsi- ehk märksõnadeks vaid programmi peamist sisu/eesmärke sisaldavad mõisted. Pole vaja lisada kõiki märksõnu, mida õppimisel kasutatakse;
- kirjutage, millal lepitakse grupiga kokku ühised käitumisreeglid;
- õppeprogrammi tulemuslikkus sõltub ka koostööst õpetajaga. Õpetaja peab olema teadlik enda rollist nii programmi ettevalmistamisel, läbiviimisel ja peale õppeprogrammi toimumist. Esitage kirjelduses programmi pakkuja ootused saatvale õpetajale tema rolli ja panuse osas enne õppeprogrammile tulemist, selle ajal ja peale õppeprogrammi toimumist;
- kirjutage lahti koostöö keskuse ja lasteaia/kooliga enne programmi toimumist: nt kas toimub programmi eesmärkide ja tegevuskava täpsustamine/kooskõlastamine, õpilaste eelhäälestus enne programmile tulekut jms. Kirjutage, millal ja kuidas küsitakse programmil osalenud õpetajalt tagasisidet kogu õppeprogrammi kvaliteedi kohta.
NB! Juba hinnatud õppeprogrammi kirjeldust võib kehtiva murakamärgise perioodil parendada/muuta kuni 30% ulatuses, kui õppeprogrammi nimi ja peamised õpitulemused jäävad samaks. Parendada võib näiteks metoodikat, seoseid säästva arengu põhimõtetega jms. Kui tekib vajadus muuta murakamärgisega õppeprogrammi kirjelduse pealkirja või peamisi õpitulemusi, mis muudavad õppeprogrammi sisu oluliselt (üle 30%), siis palun võtke enne muudatuste avaldamist ühendust oppeprogrammid@gmail.com, et saaksime vastavad muudatused ka andmebaasi sisse viia.
Kvaliteedihindamises osalemiseks saada e-kiri hindamiseks avatud perioodil (2025.a. ei ole see veel teada) aadressil oppeprogrammid@gmail.com, milles palume märkida:
- keskuse nimetus;
- kontaktisiku nimi ja kontaktid (e-mail, mobiilinumber);
- programmide pealkirjad, mille juurde on lisatud programmi kirjelduse link keskkonnahariduse portaalist https://keskkonnaharidus.ee/et. Jälgi, et kõik kirjelduse täitmise väljad on täidetud ja kirjelduse vastavust on kvaliteedikriteeriumitega võrreldud.
Iga keskuse kontaktisikule saadame kirjaliku teate hindamisele registreerumisest, kui teie poolt saadetud info on meiliga saabunud.
Lisainfo: Maarika Männil, oppeprogrammid@gmail.com, 5381 7093