Kommenteeri

Õppeprogrammide kirjelduste kvaliteedihindamisest 2025 sügisel

Ootame Teie uusi, ilma kvaliteedimärgiseta keskkonnahariduslike õppeprogrammide kirjeldusi kvaliteedihindamisele kuni 31. oktoobrini. Pole vaja kiirustada, aega veel on.
Peaasi, et olete jõudnud tutvuda ja arvestada kogu infoga, mida oleme jaganud EKHÜ kodulehel aprilli 2025 seisuga. Kodulehel on ka kahe sügisel toimunud veebinõustamise kokkuvõtted, kus on Teie poolt tõstatatud olulised küsimused.

Käesolevaga jagame lisaks infot, mis on esile kerkinud suvel ja sügisel, et hindamisprotsessi parendada.

1. Peame vajalikuks juhtida veelkord tähelepanu, et hindame ainult keskkonnahariduslikke õppeprogramme. Seoses sellega, et hindamisele saadetakse õppeprogrammide kirjeldusi, kus puudub keskkonnahariduslik sisu, siis peame vajalikuks lisada kvaliteedikriteeriumite ja ka hindamisvormi sissejuhatusse meeldetuletava lõigu:

Keskkonnahariduslik õppeprogramm avab inimese seoseid ümbritseva keskkonnaga ning kujundab positiivset suhtumist loodusesse (mõtestatud looduskontakti loomine) ja keskkonnahoidlikku käitumist (kestliku arengu toetamine).

Teadmiseks, et 2025. aasta lõpus soovime muuta mõne kvaliteedikriteeriumi sõnastust (mitte sisu) nii, et praegu sageli esinevaid puudusi edaspidi vältida. Selleks, et keskkonnahariduslik seos oleks õppeprogrammis kindlalt olemas, oleks uus sõnastus nii:

2.1. On loetletud, milliste keskkonnateadlikkust suurendavate õpitulemuste (teadmised, oskused, hoiakud) saavutamist programm toetab;

2.2. On selgelt kirja pandud programmi temaatika seosed läbiva teemaga Keskkond ja jätkusuutlik areng - kuidas käsitletakse seostatult looduse ja inimese suhteid (sotsiaalne, kultuuriline ja/või majanduslik vaatenurk).

Praegu väljendub keskkonnahariduslik seos järgmistes kohtades, mis pole osutunud piisavalt tugevateks viideteks:

  1. Kvaliteedisüsteemis hinnatakse ainult keskkonnahariduslikke õppeprogramme
  2. Välja on töötatud keskkonnaharidusliku õppeprogrammi kirjelduse kvaliteedi kriteeriumid.
  3. Keskkonnahariduse portaalis suunatakse õpitulemuste lahtrit täitma nii: Millised teadmised, oskused ja hoiakud sihtrühm saavutab, sh seoses jätkusuutliku arenguga. Õpitulemusi ei tohiks olla liiga palju, sest iga teemalõik ja tegevus, nende mõtestamine vajavad piisavat aega.
  4. Kriteerium 2.3: On selgelt kirja pandud programmis käsitletava teema seosed jätkusuutliku arengu põhimõtetega - kuidas käsitletakse seostatult loodus-, kultuuri-, sotsiaalset ja/või majanduslikku keskkonda.

2. Oleme tänulikud, kui järgite kirjelduste hindamisele saatmisel juhiseid, mis on EKHÜ kodulehel Hindamisele saatmine alamlehel kõige lõpus. Väike soovitus, kui saadate hinnatavate programmide pealkirjad koos programmi kirjelduste linkidega keskkonnahariduse portaalist https://keskkonnaharidus.ee/et, siis võiks seda teha kohe nii, et pealkiri on lingitav (Nt Aktiivtöö mullaga). Uus, sh uuendatud kvaliteedimärgistega õppeprogrammide kirjelduste nimekiri ehk register tuleb programmi pealkirjast otse lingitav. Praeguses registris EKHÜ kodulehel seda veel pole.

Teiseks, kirjelduste hindamisele saatmise juhise juures on kirjas: Teadmiseks, hindajad ei hakka hindama kirjeldust:

  • mis on mitmele sihtrühmale;
  • milles puuduvad seosed kehtiva riikliku õppekavaga ja need pole juhises toodud kujul kirja pandud;
  • mille tegevuskavas puudub ajakava.
Siia loendisse lisame nüüd:
  • mille õpitulemustes puuduvad keskkonnateadlikkust suurendavad õpitulemused (teadmised, oskused ja hoiakud).

3. Vastavalt teie poolt saadud tagasisidele, et hindamisvormi hindamisskaala (oli 6 lahtrit) kasutamine oleks üheselt arusaadav, on sellest sügisest kasutusel uus hindamisvorm. Uus vorm võimaldab teha kirjelduse vastavushindamist kehtivate kvaliteedikriteeriumitega kolmeastmelisel skaalal: 2 – info piisav, 1 – info vajab täpsustamist, 0 – info puudulik. Kui info vajab täpsustamist (1), siis paneme kirja selle, mida on vaja täpsustada. Kui hindamisel tuleb mingi kriteeriumi eest 0, siis kirjeldust edasi ei hinnata. Õppeprogrammide kirjelduste kvaliteedimärgise (läbimõeldud programm) saamiseks tuleb siis kirjeldust oluliselt täiendada ja uuesti esitada alles järgmisel aastal.

Et neid 0 ei tuleks, palume Teil endil enne hindamist üle kontrollida ja kinnitada, et olete veendunud saadetud õppeprogrammi/de kirjelduse/te vastavuses kehtivate kvaliteedikriteeriumitega.

Hindamisvorm koosneb samadest plokkidest mis varemgi, kuid hindamisel arvestatakse iga ploki osakaalu järgmiselt:

  1. ÕPPEPROGRAMMI PEALKIRI, KOKKUVÕTTEV KIRJELDUS JA ÜLDANDMED (osakaal 5%)
  2. ÕPPEPROGRAMMI EESMÄRGID (osakaal 30%)
  3. ÕPPEPROGRAMMI SISU ja METOODIKA (osakaal 30%)
  4. ÕPPEKESKKOND (PROGRAMMI LÄBIVIIMISE KOHT) (osakaal 5%)
  5. JUHENDAJA KVALIFIKATSIOON JA ÕPETAJA ROLL (osakaal 15%)
  6. KOOSKÕLASTAMINE JA TAGASISIDE (osakaal 15%)

Kokkuvõttev otsus väljendub protsentides:

 85-100% - saab kvaliteedimärgise, programmi kirjeldus on kvaliteetne;
 75-84% - võimalus täiendada vahetult peale hindamist kokkulepitud aja jooksul,
                seejärel saab kvaliteedimärgise;
 alla 75% - esitab hindamisele järgmisel aastal, sest programmi kirjeldus vajab olulist
                täiendamist.

Loodame väga, et need täpsustused ja muudatused (hindamise vorm) avavad selgemalt sisu ja toob väärtused (mida ja miks me õpetame) veel paremini esile. Meie kõigi töö üks ühine eesmärk on kindlasti läbi õppimise ja õpetamise aidata kujuneda väärtustel, mis toetavad jätkusuutlikkust igal tasandil. Jaksu ja tarkust selles meile kõigile!

Tekkinud küsimusi ootame aadressile oppeprogrammid@gmail.com.
Samuti ootame teid järgmisele veebinõustamisele, mis toimub esmaspäeval, 10. novembril kell 15.00 – 16.00 Zoomis (link kodulehel).

Head koostööd ja jaksu meile kõigile!

EKHÜ kvaliteedi töörühm

Lisa kommentaar

Email again: